חופשה ללא תשלום

0
1568
חופשה ללא תשלום
מקור pixabay

חופשה ללא תשלום היא חופשה אותה יוזם המעסיק או העובד אשר מעוניינים שהעובד יצא לחופשה קצובה ללא תשלום בעבור זמן זה. לדוגמה: עובד הרוצה לצאת ל3 חודשים של טיול בחו"ל, אינו רוצה לאבד את עבודתו, את הוותק שנצבר לו בעבודה ואת הזכויות השונות שלו במקום העבודה התלויות בוותק – יוכל לבקש מהמעסיק חופשת ללא תשלום (חל"ת) ל3 חודשים. במידה והמעסיק יאשר זאת העובד יוכל לצאת לחופשה ללא קבלת שכר על זמן זה. גם המעסיק יכול ליזום חופשה ללא תשלום במקרים מסוימים אולם גם לכך יש חוקים מסוימים.

האם הוותק ממשיך להצטבר גם בזמן החל"ת?

יציאת העובד לחל"ת מאפשרת לו לשמור על הוותק שהצטבר לו במקום העבודה עד תאריך היציאה לחל"ת ומהרגע שהוא חוזר מהחל"ת. כלומר שאם עובד עבד לדוגמה שנה וחצי במקום עבודה מסוים, יצא לחל"ת של חודשיים וחזר לעבוד אצל מעסיקו כרגיל – הוא לא יאבד את שנה וחצי הוותק שנצברו לו אולם הוא לא יזכה לוותק נוסף בעבור הזמן שהיה בחל"ת. כלומר עם חזרתו מהחל"ת ייחשב וותק העבודה שלו שנה וחצי ולא שנה ושבעה חודשים. נושא זה חשוב מאוד, במיוחד עבור חישובים של דמי הבראה התלויים בחודשי העבודה של העובדים וכן זכויות שונות כמו פנסיות, פיצויים וביטוחים אותם מפריש המעסיק לעובד ולא חייב לעשות זאת בזמן שהעובד בחל"ת.

האם יש משהו שהמעסיק כן משלם בזמן שהעובד בחל"ת?

על המעסיק לשלם עבור חודשיים קלנדריים לביטוח לאומי עבור העובד גם אם זה נמצא בחל"ת. התשלום יהיה כ-348 ₪ עבור חודש קלנדרי אחד. לאחר כחודשיים העובד שיצא לחל"ת יצטרך להתחיל להפריש לעצמו לביטוח לאומי. 

אז מה קורה במידה והמעסיק מוציא אותי לחל"ת לזמן בלתי מוגבל?

כדי שמעסיקים לא ינצלו פרצות בחוק ויוציאו עובדים מיוזמתם לחל"ת כדי לעכב תשלומים של דמי הבראה, פיצויים או כדי לעכב וותק מצטבר של עובדים או מכל סיבה אחרת – דעו כי יש חוקים גם לגבי הוצאת העובד לחל"ת ביוזמת המעסיק. כך למשל מעסיק היוזם חל"ת על העובד וכופה עליו את החל"ת ללא הסכמת העובד, על החל"ת להיות לזמן מוגבל בלבד שכן חל"ת ללא זמן מוגבל נחשב כפיטורים לכל דבר ועל המעסיק לשלם את הפיצויים הנדרשים לעובד במקרה שכזה. כמו כן העובד יוכל במקרה כזה להכריז על התפטרותו ועדיין להיות זכאי לפיצויי פיטורים בטענה שבית העסק הוציאו לחל"ת כפוי לזמן בלתי מוגבל וגרם להרעת תנאים. על העובד לעדכן את המעסיק בהתפטרותו מספיק זמן מראש על פי הקבוע בחוק כדי לאפשר למעסיק לחזור בו מהוצאת העובד לחל"ת.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן