הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות

0
1848
הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות
מקור pixabay

עזיבת מקום עבודה, בין אם במקרה של פיטורים ובין אם במקרה של התפטרות, עשויה להשאיר את העובד ללא עבודה, ללא פרנסה ועם אתגרים כלכליים לא פשוטים עד שימצא עבודה אחרת. יתרה מכך, התפטרות של עובד יכולה גם לפגוע בהזמנות, בייצור, בתפוקה ובהכנסות של מעסיקו. משום כך יש חוקים לגבי פיטורים ו/או התפטרות ממקום עבודה ועל אלה להתבצע על פי החוק אחרת המעסיק/העובד עוברים על החוק. על מנת לשמור על זכויותיהם של המעסיקים והעובדים קיים חוק לגבי הודעה מוקדמת לפיטורים הודעה מוקדמת לגבי התפטרות. 

הודעת העובד על התפטרות ממקום העבודה:

עובדים יכולים להחליט על כך שהם רוצים כיוון אחר בחיים, לעזוב לעבודה אחרת או סתם לעזוב את מקום העבודה שלהם מסיבה מסוימת – אין בכך שום בעיה, אולם כדי לא לפגוע במעסיק שצריך לפתע לשלם לעובד מגוון תשלומים לסגירת כרטיס העבודה שלו וכן לאפשר לו למצוא עובד חדש מבלי לפגוע בעסק – נדרש העובד בהתראה מוקדמת אותה הוא יגיש למעסיק. כלומר הוא אינו יכול להתפטר באופן מידי אפילו אם הוא ממש רוצה בכך, אלא אם המעסיק הסכים לכך. במהלך תקופת ההודעה המוקדמת מדובר בתקופת עבודה לכל דבר ולכן אין לעובד לזלזל במקום העבודה, בביצוע העבודה או לגזול ממעסיקו בדרך כלשהי בשל הידיעה שהוא הולך לעזוב בקרוב. העובד אינו יכול לא להגיע לעבודה על דעת עצמו במהלך תקופת ההודעה המוקדמת כל זמן שהמעסיק לא ויתר על שירותיו. במקרה שכזה המעסיק יוכל לתבוע את העובד על הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מעזיבתו וזאת בלבד שלא יפגע בעצמו בכספים המגיעים לעובד עם סיום העסקתו במקום. 

מעסיק המפטר את העובד:

מעסיק הרוצה לפטר את העובד שלו צריך לתת לו זמן בהודעת פיטורים מוקדמת על מנת לאפשר לו להיערך למצב של פיטורים. מצב של פיטורים מהעבודה יכול לפגוע בניהול כלכלת הבית של העובד ובכלל במצבו הפיננסי ועל כן צריך לאפשר לו מספיק זמן להיערך לפיטורים ועזיבת מקום העבודה. 

כמה זמן צריך להודיע מראש?

ייתכן והזמנים ישתנו בין מעסיק לשכיר בהתאם להסכמים קיבוציים כאלה ואחרים או בהתאם לסיטואציה ספציפית בו הם מסכימים ביניהם על עזיבה מוקדמת או מוארכת יותר של מקום העבודה. שלא במקרים כאלה על אחד הצדדים להודיע על הפיטורים/התפטרות בהתאם לקבוע בחוק. החוק יקבע לפי אופי העבודה של העובד ולפי רמת הוותק שלו. עובד בשכר חודשי יצטרך להודיע לפחות חודש מראש במידה ויש לו וותק של שנה או יותר במקום העבודה. במידה והוותק שלו נמוך משנה הוותק יחושב בהתאם לכמות החודשים שעבד בהתאם לנוסחה הבאה: יום עבודה בגין 6 החודשים הראשונים ויומיים וחצי נוספים בגין כל חודש עבודה נוסף. עובד בשכר יומי או שעתי יצטרך להודיע מראש לפי יום עבודה עבור כל חודש עבודה בשנת הוותק הראשונה שלו, 14 יום + יום נוסף בגין כל שני חודשי עבודה נוספים אם הוותק הוא בין שנה לשנתיים וכך הלאה. בוותק של מעל 3 שנים לעובד בשכר שעתי הוא יצטרך להודיע חודש מראש.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן