זכויות העובד בחגים

0
1749
זכויות העובד בחגים
מקור pixabay

במדינת ישראל יש אוכלוסייה המורכבת ממגוון דתות. כיאה למדינה דמוקרטית למגוון האוכלוסייה יש תנאים וזכויות על פי חוק, כך בין היתר לגבי זכויות העובד בחגים. ישנן זכויות הקשורות להיבט הפיננסי ולתשלום לעובד העובד במהלך ימי החג, ישנם חוקים לגבי עבודה בערב חג, חוקים לגבי ימי חופשה בחגים ועוד. בכתבה זו ננסה לבאר מעט את הזכויות השונות של העובדים בחגים. 

האם יש לעובד זכות לסרב לעבוד בחג?

על פי החוק, עובד אשר מצווה על פי דתו לא לעבוד בחג, רשאי לסרב על פי חוק לעבוד בחג והמעסיק אינו יכול לחייב אותו על כך. יתרה מכך – החל מינואר 2019 יצא חידוש לחוק המאפשר לכל אדם לסרב לעבוד בחג אם אינו רוצה בכך ללא קשר לציווי דתו. כמובן שיש לכך סייג לגבי תחומים ומקומות עבודה מסוימים ולכן כדאי לבדוק את הנושא לעומק לגבי התחום שלכם.

זכויות העובדים לגבי עבודה בחג עצמו:

ראשית כדאי לדעת שעבור יהודים החגים יהיו חגי ישראל ועבור מי שאינו יהודי – הוא יוכל לבחור את סוגי החגים החלים עליו: או חגי דתו או מועדי ישראל (אחד מהם כמובן). החוקים לגבי שעות עבודה ומנוחה בימי החג יהיו בדומה לאלה של יום המנוחה השבועי. במידה ועובד החל לעבוד בבוקר של ערב החג והמשיך לעבוד אל תוך השעות של החג – זכאי העובד לתשלום בעבור שעות עבודה בחג על השעות היחסיות שעבד אל תוך החג. לדוגמה: אם החג נכנס בשעה 17:00 ואותו עובד עבד מ9:00 בבוקר ועד 19:00 של אותו היום אז עבור השעתיים שעבד בתוך כניסת החג הוא זכאי בתשלום לפי ימי חג.

מה לגבי השכר?

כל עובד שעבד במהלך החג שלו זכאי לתשלום של 150% בעבור שעות העבודה של אותו יום בחג. במידה ועובד עבד בשעות החג שלא מתוך בחירה שלו אלא שמעסיקו הכריח אותו לעבוד בחג – יהיה זכאי ל150% שכר + 100% נוספים משכרו באותו יום עבודה כדמי חג – כלומר כ-250% שכר. 

ימי עבודה במהלך חול המועד:

מכיוון שאין התייחסות ממשית בחוק לגבי ימי חול המועד שבמהלך חגים מסוימים, הרי שימים אלו נחשבים לימי עבודה רגילים. למרות זאת ישנם מקומות עבודה שבהם יש הסכמים מול העובדים שבימי חול המועד העובדים לא יעבדו או יעבדו במתכונת חלקית. כאשר יש הסכמים כאלה על המעסיק לכבד אותם.

לסיכום; אם המעסיק שלכם דורש מכם לעד עד מאוחר בערב החג, להגיע לעבודה מיד לאחר החג מבלי שעברו לפחות 36 שעות מכניסת החג או לעבוד בימי החג – כדאי שתכירו את הזכויות שלכם לגבי חובת העבודה בחג ולגבי השכר המגיע לכם.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן