מניעת הטרדה מינית ברשויות מקומיות ויישום הוראות החוק

0
1559
מניעת הטרדה מינית ברשויות מקומיות ויישום הוראות החוק
מקור pixabay

הטרדה מינית היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. מדובר באחת העבירות הנבזיות והקשות ביותר בחברה ולצערנו הרב היא עדיין קיימת ואפילו בתוך סביבת עבודה במקומות עבודה שונים, הן פרטיים והן ברשויות מקומיות. בשנת 1998 נחקק חוק למניעת הטרדה מינית השומר על כבוד האדם ומונע הטרדות מיניות. חוק זה מעגן את זכותם של העובדים לא להיות חשופים להטרדות מיניות בעבודתם. החוק שינה רבות את האופן שבו מעסיקים התייחסו לעובדיהם ובכלל את האופן שבו אנשים מתנהלים אחד עם השני בסביבת העבודה.

מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית יכולה להיגרם על ידי גבר או אישה וכלפי גבר או אישה. הטרדה מינית איננה בהכרח רק נגיעות פיזיות או ניסיון לאונס או אונס, אלא גם התנהגויות העונות להגדרות הבאות:

  • ניסיון לסחוט אדם למעשים מיניים – לדוגמה: מנהל המאיים לפטר או להתעלל מקצועית בעובדת אם לא תיענה להצעותיו המיניות. 
  • ביצוע של מעשים מגונים כלפי עובד/ת או בסביבת העבודה. 
  • הצעות חוזרות ומטרידות בעלות אופי מיני, כאשר האדם השני הבהיר בצורה ברורה באמצעות אמירה או התנהגות שהוא אינו מעוניין ולא מסכים להצעות אלו.
  • התייחסות מבזה למינו, מיניותו או נטייתו המינית של מי מהאנשים במקום גם אם הוא אינו הראה שזה מפריע. 

מתי נדרש סירוב כדי שזה ייחשב הטרדה מינית?

שימו לב שבחלק מהמקרים, כמו למשל בהצעות בעלות אופי מיני, על הצד השני לסרב בתקיפות ולא להסכים להם על מנת שההתנהגות הזו תהפוך להטרדה מינית. במידה והוא אינו מראה אי הסכמה הוא אינו יכול לטעון לאחר מכן להטרדה מינית. במקרה של סחיטה, התנהגות מבזה או השפלה, בין אם בין עובדים אחד לאחר ובין אם בניצול יחסי מרות של מנהל לעובד – ההתנהגות תיחשב כהטרדה מינית גם אם העובד/ת אינם מראים אי הסכמה.

האם יש חובות למעסיקים לרשויות מקומיות?

על המעסיקים לנקוט באמצעים סבירים ויותר למניעת הטרדות מיניות בעבודה ובסביבת העבודה. על המעסיקים לאפשר דרך יעילה, נוחה ומהירה ליצירת קשר ולהגשת תלונה במקרה של הטרדות מיניות. בעסק שבו יש מעל 25 עובדים על המעסיק להכין תקנון ולפרסם אותו בקרב העובדים אחרת מדובר בעבירה פלילית הגוררת גם קנסות כבדים. 

לסיכום; מקרים של הטרדות מיניות לצערנו הרב עדיין לא נעלמו מן העולם וכעת עם החוק למניעת הטרדות מיניות לפחות ניתן לשמור על סביבת עבודה נוחה ונעימה יותר לפחות במרבית מקומות העבודה בארץ כדי שכמה שיותר עובדים ירגישו מוגנים ומוערכים במקום העבודה שלהם ובכדי לנסות למנוע מצב של הטרדה מינית, בין אם פיזית, בין אם מילולית, בין אם על ידי פעולות מבזות ומשפילות. 

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן